HIN UND HER - MBO JAAR 3
Een decorontwerp met drie beelden (begin-midden-eind) voor Hin und Her van Odon von Horvath, bewerkt door ’t Barre land. Dit ontwerp wordt laten zien met een afgewerkte maquette op schaal en ontwerptekeningen van diverse scenes in de voorstelling met daaronder een beschrijving van de handelingen.
ARTIST IMPRESSION
Een absurdistische wereld waarin de personages te maken krijgen met een fata morgana bestaande uit een oase en een brug. Aan weerszijden zijn de twee grensposten waartussen de personages heen en weer gaan.
MAQUETTE
Fases van de opdracht
- Voorbereiding/opdracht bespreking
- Onderzoek
- Schetsontwerpen
- Definitief ontwerp
Bovenstaand wordt gedaan in 8 lessen.
- Presentatie
- Evaluatie en reflectie
In week 9 is de presentatie, in week 10 de evaluatie en reflectie.
Inhoud projectmap
- De opdracht
- Je onderzoek, aantekeningen, schetsen, foto’s ideeën en gedachtes
- Schetsfase
- Definitief ontwerp
- Verdiepende vaardigheden.
- Foto’s maquette
- ontwerptekeningen
- Reflectie (na presentatie)
Eisen van de opdracht
- Planning
- Logboek
- Werkproces zichtbaar in woord en beeld
- Maquette op schaal 1:20 of 1:25
- Ontwerptekeningen
- Verdiepende opdrachten voldaan
- Menselijke maat zichtbaar
- Informatie over de locatie
- Vastleggen van het werk middels foto’s
PROCES
PLANNING

Associatie woordweb

Fata Morgana
Fata Morgana is iets wat mij aanspreekt in het woordweb, dus heb ik er meer over opgezocht.
Een fata morgana is een illusie waarbij een object zoals bijvoorbeeld een boot in de lucht zweeft. Dit ontstaat simpel gezegd door een koude luchtstroom bij het water en een warme luchtstroom daarboven. Rond de horizon buigt het licht normaalgesproken naar beneden, maar door die luchtstromen buigt het licht de andere kant op (naar boven). Daardoor wordt het licht wat de boot(die al voorbij de horizon is) afstoot naar boven geprojecteerd. Hierdoor kan je op afstand van de horizon de boot zien zweven boven de horizon.

Nu we weten wat een fata morgana is kunnen we ook kijken naar de origine van de naam. want het is niet de meest voor de hand liggende naam voor een zwevende reflectie van licht. Het Nederlandse woord komt voort uit het Italiaanse La fata morgana. Dit komt weer van Morgan le Fay, een fee/heks uit de legendes van Koning Arthur.
Er gaan verschillende verhalen rond over de rol van Morgan le Fay. Zo werd ze gezien als genezer en heler, was ze een leerling van Merlijn en hoge priesteres van Avalon (Mythisch eiland in de Britse wateren) Daarnaast is ze net als Merlijn een Keltische Druïd.
Er gaan ook verhalen rond dat zij dochter is van de moeder van koning Arthur, dat betekend dus dat zij zijn half zus is. In deze verhalen wordt zij dan ook vaak afgebeeld als een kwade heks en rivaal van Arthur.
Waarom zij nou geassocieerd wordt met het fenomeen fata morgana is omdat gezegd wordt dat zij de luchtspiegeling zou veroorzaken in de Straat van Messina (zeestraat die Sicilië scheid van Calabrië) zichtbaar vanaf de Siciliaanse kust.
Bron: Wikipedia


trieste collage over de schrijver Odon von Horvath
VISUALISATIE
Collage van inspiratiebeelden
Omgeving


Voor de omgeving zie ik het voor me dat het een soort niemandsland is, een woestijn gebied waar ook niets meer is dan wat struiken en gesteente. Zoals de afbeeldingen laten zien maar dan zonder hoge rotsen op de afbeelding links.
Oase en Brug

In de rots woestijn met een beetje struikjes heb je ook een stukje water, een oase. Hier is dan ook wel wat meer begroeiing.
De oase stroomt verder in een klein riviertje, net te groot is om zo overheen te stappen. Daarom is er over de oase een brug, alleen deze brug is niet zomaar een brug. Deze brug is onderdeel van een fata morgana. Het is een illusie, daardoor vangt de priveleraar daar ook geen vis (behalve aan het eind) En is Havlicek ook niet dood door de dodelijke val van de brug.

En omdat de brug onderdeel is van een fata morgana wil ik dat de brug zweeft, zoals een boot boven de horizon zweeft bij een fata morgana. Daarom wil ik voor de vorm van de brug ook kijken naar een vorm die handzaam zou zijn voor de spelers en er visueel ook lekker uit ziet. Zo zie je brug 1 helemaal links, die zegt niet zo veel. het is een beetje simpel en een net te wijd getrokken boog. Brug 2 in het midden is erg tof, vooral vanwege het hoogte verschil met de speler op en naast de brug. het nadeel is dat hij net iets te groots is en hij lijkt mij ook niet handzaam om op te stappen wanneer hij zweeft. Brug 3 helemaal rechts vind ik dan een goede compromis, hij mag misschien ietsje groter, maar voor de rest vind ik dat hij een interessante vorm heeft. Deze lijkt mij ook handzaam voor de spelers omdat de uiteinden gewoon recht zijn, dus kan je er echt op stappen en daarna begint pas de bolling. Ook heeft hij een lekker hekje, niet te ingewikkeld en niet te blokkerend.
Ik wil in mijn ontwerp de twee vormen van een Fata morgana combineren, de vorm die we kennen van popculture(de oase) en de vorm die het eigenlijk is (een zwevende luchtspiegeling)
Na dat ik met Esther had gesproken heb ik er voor gekozen om de praktische overweging weg te laten en om te gaan voor het concept en het idee. Het idee is dat dit een magische brug is die boven een magische oase zweeft. Dus heb ik gekozen voor brug 2, deze heeft een veel grootser en mysterieuzer effect doordat deze een hoge boog heeft. Ik ga nog onderzoeken hoe groot en hoog de boog gaat worden aangezien de brug een groot onderdeel is van het decor.
Herberg

Helaas vinden in de herberg geen scenes plaats maar om het plaatje compleet te maken had ik ook een idee daarvoor bedacht. Namelijk een klein gebouwtje voorzien van een vakwerk wandconstuctie zoals onder anderen in Duitsland veel werd gebruikt van de 13e tot de 17e eeuw.
Aangezien dit niet terug komt als locatie in het stuk hoeft het niet gerealiseerd te worden. Maar misschien komt de gelegenheid om het op de achtergrond te plaatsen en anders helpt het gewoon bij de visualisering van het stuk.
Grensgebouw
De overige foto's zijn voornamelijk inspiratie voor de grensgebouwen. Ik weet nog niet helemaal hoe ik die wil gaan vormgeven dus ik ga dan ook eerst wat schetsen en even kijken wat er bij de rest goed voelt qua vormen, en dan kom ik daar later op terug.
Wat ik wel weet is dat ik liever niet twee echt gebouwen neerzet on stage. Ik wil niet te veel gaan invullen en ik denk dat het nog wel iets abstracter kan allemaal. Maar dat zit hem ook in de schetsen die ik ga maken.


Ik ben dus aan het schetsen en ineens kom ik op een leuk idee. Namelijk een oud bushokje als grensgebouw en dan ook met een kleine slagboom er bij om fysiek te laten zien dat de grens dicht is.
Op de foto's zie je een bushokje van Arriva, vermoedelijk rond jaren 60/70 dat zie je aan de ronde vormen en de panelen die gebruikt zijn. Ook aan de vrolijke kleur geel en de ronde hoeken van het glas.
CONCEPT
Een absurdistische* wereld waarin de personages te maken krijgen met een fata morgana bestaande uit een oase en een brug. Aan weerszijden zijn de twee grensposten waartussen de personages heen en weer gaan.
*:Toneelgenre waarbij de nadruk ligt op de onlogische en irrationele aspecten van het leven, de existentiële zinloosheid van het bestaan. Wat de stukken van schrijvers van absurdistisch toneel gemeen hebben is de afwijzing van realistische settings, personages en situaties, en ook van de wetten van de logica en de psychologie.
Bron: theaterencyclopedie.nl
SCHETSEN
2D Schetsen





Digitale schetsen
3D Schetsen


MAQUETTE


In de maquette ben ik begonnen met de oase omdat ik een idee had over hoe ik de stenen en het water ging maken.



Maak jouw eigen website met JouwWeb